Se mere på : http://www.vmaxclubdanmark.dk/tips_tboost.htm
Få et kick med et vip på kontakten---Snyd elektronikken - og få kick'et ned til omkring de 3.000 omdrejninger!Efter at der har været megen snak om tboost til Vmax'en satte jeg mig for at afprøve sagen. Når du kører på Vmax'en, og du når op på cirka 6.000 omdrejninger, åbner vboosten (kun på fuldpower modellen). Der bliver åbnet en dør i manifolden, som forbinder karburatorerne med cylinderne, så når en cylinder så at sige kalder på benzin, får den benzin fra to karburatorer i stedet for en.Det giver det kick, vi alle elsker.Tboosten gør, at du simpelt hen flytter kick'et ned til cirka 3.000 omdrejninger. Ved hjælp af nogle smådele og en kontakt snyder du elektronikken på Vmax'en, så den tror, den har nået 6.000 omdrejninger. Ganske smart fundet på!Først undersøgte jeg priserne på tboost på Internettet, og der var tale om store spring - fra 130 svenske kr. (110 danske) til 300 danske kroner.Derefter gik jeg i gang med at finde ud af, hvad tboosten består af i dele, og jeg fandt nogle tegninger over, hvordan man skulle montere den på cyklen.Faktisk er der nogle perfekte hjemmesider om emnet med både billeder og tekst (engelsk eller svensk). Der kan du både se, hvad du skal bruge af dele, og hvordan det hele skal laves. Siderne fandt jeg på disse link: http://www.vmaxchat.co.uk/TboostInstructions.htmhttp://vmaxoutlaw.com/tech/TBoost.htmhttp://www.vmcs.org/. (Svensk side kig under tips)Så blev det tid til at købe delene, som kun består af to dioder på 1 amp. Du kan vælge fra 50 til 400 volt, det betyder ikke noget. Dertil kommer en modstand på cirka 3,9 k (1/2 watt). De kan købes på et radio/tv-værksted og koster kun nogle få kroner.På hjemmesiderne står der et nummer på delene, som du kan skrive ned, hvis du er i tvivl.Desuden skal du købe fire stk. ledninger, gerne i farverne gul, orange, rød og grå. Så vil de passe til de originale, hvis Vmax'en er fra efter 1990 (før 1990 var den, der er gul nu, grå, tror jeg). Dertil kommer at du skal købe to stk. strømtyve, to stk. ledningsstik (et hunstik og et hanstik), en lille kontakt, så du kan koble tboosten ind efter behag.Så mangler der efterhånden kun noget krympeflex, som du kan pakke om delene, så det smelter sammen om det, du har loddet. Så undgår du kortslutninger!Det tog mig cirka to timer at lave det hele, og prisen lå et sted mellem 40 og 50 kr. alt inklusivt. Men virker det så?Yes my boys! Det virker vildt godt! skulle jeg hilse at sige.Til sidst kørte jeg ned til Lydmuren (Heinrich) i Stenløse og smed cyklen i testbænken, og i femte gear helt nede fra fik den "rullen" op til 9.500 omdrejninger. I mellemområdet gav det hele seks hk mere, som du kan se på udskriften her fra testbænken (længere nede på siden)Tilbage er kun at sige: Kom i gang med at lave tboost på din Vmax og få kicket fra 3.000 i stedet for 6.000 omdrejninger. Det er ikke længere væk end et vip på kontakten!God sommer med cyklerne og kør forsigtig derude vi ses.Søren Hansen
Medlem nr. 19
Ølstykke
PS. : I er velkommen til at kontakte mig hvis der er nogle ting I ikke forstår.
onsdag den 5. september 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)

Ingen kommentarer:
Send en kommentar