Når man skal tune sin turbodieselmotor, er der to forskellige muligheder: Bokstuning eller chiptuning. Vi vil her gennemgå forskellen på en bokstuning og en chiptuning:
Bokstuning: Med bokstuning eller tuning med en powerboks/tuningsboks/tuningschip forstås, at man monterer en separat boks i motorrummet og derved opnår en effektforøgelse. En boks monteres typisk med originale stik og kan fjernes igen uden at efterlade spor. Der sker ingen fysiske indgreb i bilens originale ledningsnet, motorstyring osv. Boksen fungerer ved at manipulere med et eller flere signaler til motorens styreboks, der således giver mere diesel (og evt. også ladetryk), end det var ”planen”.
Fordele:
- En boks giver typisk omkring 15-20 % effektforøgelse.
- En boks er relativt billig. For 3-5.000kr opnår man en effektforøgelse som typisk gør, at man får samme effekt som ”næste bil i rækken”, og som er væsentligt dyrere.
- En boks kan fjernes igen uden at efterlade spor, så den påvirker ikke fabriksgarantien på bilen eller værdien ved videresalg.
- Idet boksen kan fjernes igen, kan den anvendes på en ny bil eller evt. sælges som brugt. - Alle vores bokse sælges med 14 dages fuld returret, så er man i tvivl kan man altid helt risikofrit prøve en boks og se, om det er det man søger.
Chiptuning: Med chiptuning/OBD-tuning forstås, at man ændrer dataene i bilens egen motorstyring og derved opnår en effektforøgelse. Man går altså direkte ind i bilens ”hjerte” og sætter nye grænser for f.eks. indsprøjtet dieselmængde, ladetryk, speedersignal osv. På biler fra før årgang 2000 skal man typisk lodde en ny chip i styreboksen, mens man i nyere biler kan lægge et nyt program i styreboksens eksisterende chip. Der er som sådan ingen forskel på chiptuning og OBD-tuning, men OBD-tuning betyder direkte, at man lægger dataene i styreboksen via bilens diagnosestik. OBD står for OnBoard Diagnostics og er altså en forkortelse for diagnosestikket – på udenlandsk.
Fordele:
- En chiptuning giver typisk 20-40 % effektforøgelse.
- En chiptuning kan laves meget præcist og tilpasses den enkelte bil og kundens præferencer, f.eks. stort moment til kørsel med campingvogn, fjernelse af fartbegrænsning osv.
- Med en chiptuning kan man fjerne nogle af de begrænsninger, fabrikken lægger ind. Mange motorer er neddroslede versioner af kraftigere motorer og denne neddrosling fjernes let, så motoren egentligt ikke er tunet, blot bragt tilbage til dens ”tiltænkte” niveau.
- Med en chiptuning er der intet at se fysisk i motorrummet. Ofte vil der intet fysisk være ændret, heller ikke i styreboksen, og det kræver derfor en computer at afsløre tuningen.
- En chiptuning ”snyder” ikke motoren eller motorstyringen og er derfor principielt den mest ”rigtige” måde at tune på.Opsummering: Hvis man vil have en fornuftig effektforøgelse, men samtidigt bevare sin garanti (f.eks. hvis bilen er leaset), skal man primært overveje en boks. Hvis man vil have det absolut bedste set fra et teknisk synspunkt, skal man vælge en chiptuning.
tirsdag den 20. november 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)

Ingen kommentarer:
Send en kommentar