onsdag den 9. februar 2011

Vindue paa Eurasien: kirkegang ved juletid underbyder Moskvas Patriarkat krav mod ortodokse art russiske People

Paul Goble

Staunton, 8. januar - Færre end to procent af russiske borgere deltog ortodokse jul kirke festlighederne i år, et tal, der sætter spørgsmålstegn ikke kun krav i Moskva Patriarkat, at den russiske befolkning er overvældende ortodokse, men også det særlige forhold, den har med staten og statens udgifter til at fremme ortodoksi.
Som Svetlana Solodovnik bemærkede i gårsdagens "Yezhednevny zhurnal," måske ingen anden offentlig organisation har nydt så meget fra den tandem, som den russiske ortodokse kirke, som har positioneret sig som den moralske dommer over flertallet og udvindes både tilbagelevering af ejendom og enorme statstilskud (ej.ru /? a = note & id = 10.721).
Størstedelen af denne stat ærbødighed afspejler personlige overbevisninger af lederne, især Dmitry Medvedev og hans hustru, og deres synspunkter om den rolle af ortodoksi i livet i Rusland fortid, nutid og fremtid. Men i det mindste noget af det afspejler accept af den verdslige myndigheder i patriarkatets krav vedrørende antallet af dens tilhængere.
(Denne anden faktor synes at være særligt vigtigt nu givet den voksende beviser for religiøs fanatisme af landets muslimer som kommer til udtryk i den massive fejring af islamiske helligdage, ikke blot i traditionelle muslimske områder, men især i Moskva, St. Petersborg, og andre "traditionelt" russiske byer.)
På grund af den indvirkning på både den sovjetiske anti-religiøs politik i fortiden og kræfter sekulariseringen dengang og nu, er langt færre mennesker troende og aktive udøvere af enhver religion end de fleste religiøse ledere jævnligt påstand. Men ingen pålydende i Rusland har mere konsekvent overvurderet både antallet og andelen af dens tilhængere.
Ortodokse hierarchs rutinemæssigt sige, at 65 til 85 procent af de russiske Føderations beboere er ortodokse kristne, et tal der afspejler deres tælle som troende næsten alle dem, der er medlemmer af historisk ortodokse nationaliteter såsom russere. Kort sagt, tæller de som troende alle "etniske ortodokse", selv da han afskediger svarende fordringer om "etnisk muslimer."
Naturligvis, præcision i dette spørgsmål er vanskeligt at opnå. På den ene side er erklæringer om tro meget anderledes end de faktiske tro og praksis i Rusland som andre steder. Og på den anden side varierer kilder til oplysninger om disse spørgsmål meget, med religiøse ledere hævder flere og andre rapportering færre trofaste.
Men på trods af, at deltage i mange i Rusland til antallet af mennesker, der deltager i religiøse tjenester, især på ferie som en vigtig indikator. Og denne jul, der fandt sted i går efter den østlige kalenderen, antallet af russiske ortodokse var både lave og hvis der er noget mindre end i tidligere år.
Ifølge Indenrigsministeriet kilder, tog ca 2,5 millioner mennesker del i fejringen af ortodokse jul i år, deltog tjenesteydelser i ca 8500 kirker. Deltagerne udgør mindre end to procent af landets befolkning, og antallet af ortodokse kirker gennemføre jul tjenester omkring to tredjedele af alle ortodokse kirker.
I rapportering disse tal, sagde den sibiriske nyhedsbureau Babr.ru at de igen "viser usandheder af demagogi af den russisk-ortodokse kirke om den traditionelle ortodokse essensen af det russiske folk" og rejser spørgsmål om statsstøtte til den ortodokse kirke ( news.babr.ru /? IDE = 90.878).
"Det er underligt," den nyhedstjeneste sagde, "at på trods af de stærkeste propaganda af ortodoksi, herunder i skolerne, er antallet af overbeviste troende i løbet af de sidste fem år ikke ændret sig", og at patriarkatet fortsætter med at "overdrive det reelle tal med en faktor 4-5. "
Men det er ikke kun i kirkegang på et højt hellig dag, at den russiske ortodokse kirke synes at være mindre udbredt støtte end dens ledere hævder. I denne uge, ærkebiskop Ioann af Belgorod, en af de mest ortodokse steder, udgivet tal, der viste et kraftigt fald i antallet af praktiserende ortodokse der (www.portal-credo.ru/site/?act=news&id=81743).
Ikke alene er antallet af skilsmisser nu steget til lige det antal ægteskaber, men andelen af folk at gifte sig i kirken er faldet med to tredjedele i løbet af de sidste mange år, fra 30 procent til kun ni procent, ærkebiskoppen sagde, statistik at han erkendte viste, at status Ortodoksien som en "mode" blandt befolkningen har ændret sig.
Men dog, at måtte være, er den russiske stat fortsætter med programmer til at skubbe årsagen til russisk-ortodokse kirke både hjemme og i udlandet. I sidste dage af 2010, meddelte landets ministerium for kultur uden megen bemærke, at det er udgifterne "næsten seks millioner dollars" på popularisering af Ortodoksien (http://www.marker.ru/news/3191).

Ingen kommentarer: